تعطیلات تابستانی!

دوستان همون طوری که واقفید، امروز روز آخر مدارس در اکثر استان‌های اتریش منجمله وین بود! و الان هم که من بچه‌ها رو تو خیابون میبینم، همه با کارنامه‌ها دستشون دارن با خوشحالی برمیگردن خونه هاشون، البته شاید نمراتشون اونجوری که پدر و مادر‌ها دوست داشته باشن، عالی‌ نباشه امابچه‌ها به هر حال از شروع شدن تعطیلات خیلی‌ شنگول به نظر میرسند!

خیلی‌‌ها هم همین امروز بار و بندیلشونو می‌بندن و عازم مسافرت میشن، بعضی‌ هام امروز و فردا هم اگه نرن بالاخره تو این تابستون جایی‌ میرند تا خستگی‌ یکسال کار روزانه رو از تنشون بیرون کنن!

اکثر ایرانیها تابستونا می‌رن ایران، میگن به قول معروف هم فاله و هم تماشا، هم فامیلارو می‌بینن و هم مسافرتی رفتن و چند روزی رو در جوار خانواده و هموطنان، غم و غصه هاشون، یادشون میره!

ایران رفتن هم اما تازگی‌ها متأسفانه به این سادگی‌ نیست، اولین مشکل، گرونی بیلیته، با پولی‌ که ما ایرانیها فقط برای یک کارت هواپیما میدیم، میتونیم یکی‌ دو هفته بریم، ترکیه و تونس و کشور‌های مشابه تو بهترین هتل بمونیم، تازه all inclusive هم باشه!

اما این تنها مشکل نیست، مشکل دوم، گیر آوردن بلیط در تاریخیه که ما دوست داریم بریم! معمولاً همه، همون روزای اول تعطیلات، دلشون میخواد برن که با یک پرواز در هفته ایران ایر، به مشکل بلیط بر میخورن، بازم خدا رو شکر که austrian airlines هست که در حال حاضر ۴ تا پرواز در هفته به ایران داره و تا حدی این مشکل رو برای مسافرین، حل میکنه!

من امروز قبل از اینکه این مطلب رو بنویسم، سری زدم به سایت ایران ایر در اتریش، تا شاید بتونم اطلاعاتی‌ رو برای دوستان سر جمع کنم اما تنها چیزی که تو این سایت نبود اطلاعات بود! به دو زبون آلمانی و انگلیسی‌ مطالبی‌ نوشتن که همشو رو هم جمع بزنین به اندازه همین نوشته مام نمی‌شه! زبون شیرین فارسی‌ هم که اصلا تو این سایت نمیبینین، اگه دوستان لطف میکردن و چند تا جمله هم به فارسی‌ در سایت مربوط به شرکت هوا پیمایی ایران میذاشتن، خدا رو قهرش نمیومد! خلاصه فکر کنم تو دفترچه راهنمای تلفن وین، بیشتر اطلاعات راجع به ایران ایر دستگیرتون بشه تا تو سایت خود این شرکت هوپیمایی! بد نیست طراحان این سایت نگاهی‌ به سایت ایر لاین‌های دیگه بندازن تا شاید تغییراتی در این سایت بدن!

قیمت بلیط‌های ایران ایر هم متفاوته، ما آخرشم نفهمیدیم که قیمت یک بلیط به ایران چنده! هزار تا مدل هست، چند روزه، چند ماهه، یک ساله، دانشجویی…..تازه هر وقت هم که بلیط میگیرین، تا همون لحظه‌ای که سوار هواپیما میشین، نمیدونین که جا بهتون دادن یا نه!

یکی‌ از دوستان چند روز پیش اومده بود. خدافظی، عازم وطن بود، میگفت فامیلا از ایران می‌پرسن کی‌ میای؟ میگم هفته دیگه!

میگن تاریخ دقیقشو نمی‌دونی مگه؟ میخوایم بیایم فرودگاه! بهشون میگم چرا، دوشنبه، اما اگه ۲ شنبه به ما جا برسه، هواپیما از ایران بیاد، ۲۴ ساعت تاخیر نداشته باشه، بنزین بهش بدن، مسافر تو راهی‌ در شهر‌های فرانکفرت و رم و میلان و پاریس نداشته باشه…….

ظاهراً دو شنبه پرواز داریم اما یکوقت دیدی پنج شنبه جمعه رسیدیم! بخاطر همین تا از فرودگاه بهتون زنگ نزدم، شما از خونه تکون نخورین!

گفتم اینجوریا م نیست دیگه من تا حالا غیر از ایران ایر با هیچ شرکت دیگیی‌، ایران نرفتم، همیشم، شکر خدا راضی‌ بودم و رسیدیم!! تازه تو هواپیما، بهمون زرشک پلو با مرغم دادن!

گفت پس، انتظار داشتی نرسی؟ یا میخواستن بهتون آبدوغ خیار بدن؟

گفتم نه اما خدا به دادت برسه که با هواپیما‌های داخلی‌ ایران جایی‌ نری، یکدفعه میخواستیم از مشهد بریم تهران، خیلی‌ دیر شده بود، از خونه زنگ زدیم اطلاعات فرودگاه، پرسیدیم، شاید تاخیر داشته باشه!

اطلاعات گفت نخیر، هواپیما‌های شرکت ما سر وقت تعیین شده، بلند میشن! یادم نیست، ماهان بود یا آسمان!

روز جشنی هم بود، مبعث یا یک جشن بزرگ دیگه، خیابونام تا دلت بخواد شلوغ و ترافیک بیداد میکرد!

برادر مام پا رو گذاشت رو گاز و هر جوری که بود ما رو ۱۰-۱۵ دقه قبل از پرواز رسوند فرودگاه، فقط دعا میکردیم که تاخیر داشته باشه! تا رفتیم تو سالن فرودگاه،۴-۵ دقه دیگم طول کشید و اولین کاری که کردیم، تابلو پرواز‌ها رو چک کردیم که ببینیم تاخیر داره یا نه، پرواز ساعت ۱۰ و ۴ دقیقه شب بود، اسم پرواز ما اما رو تابلو نبود! خانومم گفت که رفتن بابا، ما باید یک ساعت دو ساعت قبل اینجا بودیم!

گفتم حالا سر وقتم اگه بره که هنوز وقتش نرسیده، نمی‌تونه که ده دقم زود تر رفته باشه!

رفتیم از اطلاعات بپرسیم، ببینیم کی‌ رفته؟ خانومی که اونجا بود گفت، راستش هواپیمایی که قراره شما رو ببره، هنوز از مهراباد تهران بلند نشده! شما باید چند ساعتی‌ صبر کنین که بیاد و سرویس بشه، انشا‌الله حدود ساعت ۱ نصف شب، پرواز کنه!

۲-۳ ساعتی‌ تو فرودگاه میچرخیدیم تا هوپیمای کذائی از تهران رسید، همه رفتیم که وارد سالن انتظار بشیم، که یکی‌ اومد گفت، هیچکی رو نزاین بیاد تو که خلبان خستست، امشب پرواز نمیکنه!

مردم همه سر و صداشون در اومد، نماینده شرکت اومد گفت، شما مثل اینکه متوجه نیستین، هوپیماست، دوچرخه که نیست، ما مسئولیت داریم، مهمترین چیز برای ما، ایمنی مسافراست، میدونین، خلبان خسته یعنی‌ چی‌؟ یعنی‌ سقوط صد در صد هواپیما!

گفتیم مگه کمک خلبان نیست که بعضی‌ وقتا، خلبان رو ققلکش بده چرتش بپره؟ گفت اونم خسته تره، تهران زیاد علافشون کردن، نمی‌تونن، پرواز کنن! شمام، برین قشنگ تو خونه‌هاتون بخوابین، صبح سر هشت اینجا باشین، دیر نیاین که هواپیما‌های ما، هیچ وقت تاخیر ندارن!

رفتیم یخورده سر و صدا کنیم، گفت، میدونین چند نفر الان تو نوبتن واسه پرواز مشهد به تهران، هر کی‌ شلوغش کنه، فردا باید با قطار بره! خلاصه فردا صبحش، هواپیما، سر وقت با دو ساعت و نیم تاخیر، از زمین بلند شد!

دوستمون گفت، پس من الان رفتم خونه به خانومم بگم یک خورده اسپند دود کنه که ایران ایرمون چشم نخوره!

گفتم اره کار خوبیه، شبام سر نمازت دعا کن که یکی‌ از این کشور‌های همسایه چند گالون بنزین بده وگرنه باید موتور هواپیما رو نصف راه، خاموش کنه و بذاره تو خلاصی که تا تهران برسونه….

 

This Post Has 7 Comments

  1. afsaneh

    salam, ba tashakor az site khoobetoon, man ba khanvadeh, har sal tabestoona mirim iraan, hamisham migan, bilit nist, waghti amam savar mishim, mibinim keh nesf havapeima khaalieh!

  2. parsnews

    تشکر می‌کنیم از لطف شما، مسلماً در شروع تعطیلات و قبل از شروع مدرسه ها، تعداد مسافرین بسیار زیاده و اگه میگن جا نیست، درست میگن اما وستای زمستون معمولا هواپیما خالیه! اما به هر حال بدشون نمیاد که مسافرین رو همیشه تو یک حالت بلاتکلیفی بذارن!

  3. Aria

    havapeimai wien mostaghim mireh tehran, chonkeh hala avapeimai bozorg estefadeh mikonan, tankesh ziad bezin ja migireh, mitoonan, mostaghim beran

  4. parsnews

    سلام به جناب آریای عزیز، تشکر می‌کنم از کامنتت ما کلی‌ خوشحال شدیم اما متأسفانه امروز که رفتیم فرودگاه بدرقه فامیلا، متاسفانه دیدیم که جلو پرواز ایران ایر به تهران، نوشته ارومیه! پرس و جوو کردیم ببینیم موضوع ارومیه چیه، گفتن، ارومیه باید سوخت گیری کنه! ساعت پرواز هم روی تابلو، ساعت ۱۱:۱۰ بود ما تا ۱۱.۳۰ نیم اونجا بودیم، هنوزم جلوش نوشته بود Boarding! یعنی‌ که هنوز هم راه نیوفتاده بود!

  5. admin agha

    امروز ما روز پر ماجرایی داشتیم، اولش که با شروع شدن مدارس، از صبح درگیر بچه‌ها بودیم، بعدشم با عجله رفتیم فرودگاه، بدرقه فامیل‌ها که امروز متأسفانه برگشتن ایران و جاشون خیلی‌ خالیه!
    جالبیش این بود که رو تابلو فرودگاه نوشته بود که هوپیمای تهران از طریق کی‌ف (kiew) به تهران میره، در مورد کی‌ف نه کسی‌ چیزی به ما گفته بود و نه طبق معمول کسی‌ از ایران ایر اونجا بود که ازش بپرسیم! من نمیدونم این دفتر ایران ایر تو فرودگاه واسه چیه، چرا بی‌خودی چراغش روشنه و برق مصرف می‌کنن، وقتی‌ که هیچکی اونجا نیست که جواب مسافر‌ها رو بده!
    دفعه قبل هم که خانوم و بچه هام عازم ایران بودن، یک دفعه دیدیم که رو تابلو نوشته که هواپیما از طریق ارومیه به تهران میره، اونجام هر چی‌ دنبال یکنفر گشتیم که ازش سوال کنیم، هیچ کس رو پیدا نکردیم! اصلا مثل اینکه ارومیه هم نرفته بود! اگه این اطلاعات درست نیست و هواپیما مستقیم به تهران میره، این اطلاعات غلط چیه که رو تابلو مینویسن و مسافر‌ها رو گیج می‌کنن؟! 👿

  6. kian

    ادمين جان اينقدر ناشكری نكن ! برو خدا را شكر كن كه هواپيما بدون سوخت كافی و هيچ نوع سقوطی با هزار بدبختی تونست خودشو به تهران برسونه !!! 🙄

  7. admin agha

    کیان جان، والا من که هروقت مسافری داریم به ایران و یا از ایران، از ۲-۳ روز قبلش اضطراب دارم! اما خدا رو شکر بازم با اینهمه بی‌ برنامگی و ندانم کاریهایی که در همه امور کشور هست، باید خوشحال باشیم که بیشتر از اینها اتفاقات ناگواری رو شاهدش نبودیم!

Leave a Reply