بازار شپش در وین!

امروز رفته بودم با اجاز‌تون یکشنبه بازار,  فکر کردم بد نیست, چند تا از این بازار ها رو که به آلمانی بهش Flohmarkt میگن,به دوستان معرفی‌ کنم!

اسم این بازار ها در فارسی‌ بستگی به روز برگزاری بازارش داره, مثل چارشنبه بازار , دو شنبه بازار…., شاید  اسم دیگیی‌ هم داشته باشه که من متأسفانه الان یادم نمیاد, تو مثل‌ها صحبت از بازار مکاره میشه که من خداییش نمیدونم دقیقا  چیه! بازار مکاره فکر کنم که بازاریه که آدم‌های مکار, کلاه سر همه میذارن,در اینجور فلومارکت‌ها هم البته اگه بتونن, در امر کلاهبردری قصوری نمیکننن اما همشونم نباید با یک چوب روند, آدم‌های درستکاری هم بعضی‌ وقتا توشون پیدا میشه که فقط میخوان از دست اجناسی که سالیان سال تو خونه‌هاشون بی‌خودی جا اشغال کرده و یا تو انبار‌های مغازه‌ای مونده و خاک خورده و به عنوان جنس نو نمیشه فروخت, راحت شن!

به هر حال, در وین بازار‌های مختلفی‌ هست که بیشتر به فروش اجناس دست دوم اختصاص داره که بعضی‌ هام جنس‌های نو و به قول ما ایرانیها آکبند هم برای فروش دارن که متعلق به مغازه‌هایی‌ هستن که ورشکست شدن و شاید هم  جنسای کش رفته شده توسط همین اشخاصی‌ که اونا رو میفروشن هست, خلاصه تو این بازار‌ها همه جور آشغال پیدا میشه, بعضی‌ وقتام جنس‌های آنتیک و عتیقه, کتاب‌های خطی‌, نقّاشی‌های با ارزش و هزار چیز دیگه!

قدیمی‌ترین و معروف‌ترین Flohmarkt در وین, در منطقه ۶ و در مجاورت Naschmarkt هر شنبه برگزار میشه که درست روی ایستگاه متروی Kettenbrückengasse در مسیر خط U۴ میباشد!

این  Flohmarkt  سالیان ساله که هر شنبه  از ساعت ۶:۳۰ تا ۴ بعد از ظهر, در این محل  برگزار میشه و به یکی‌ از جاهای دیدنی‌ برای توریست‌ها هم تبدیل شده!

در این شنبه بازار, جنس‌های عتیقه‌ زیادی برای فروش عرضه میشه که اگر  واقعا کارشناس نباشین, نباید دست به خرید همچین اجناسی بزنین, چونکه یا اصل نیستن و یا اگر هم که باشن, قیمتاشون بسیار بالاتر از مغازه‌های عتیقه فروشیه!

در این Flohmarkt مقدار زیادی اشیا دزدی هم رّد و بدل میشود, از تلفن‌های موبایل گرفته تا دوچرخه و تلویزیون و نوت بوک و لپ تاپ و دووربین……….و مواد مخدر و هزار کوفت و زهر مار دیگه, تعداد زیادی جوونای معتاد هم همیشه اون دور و ورا مشغول رّد و بدل کردن مواد و جنسای دزدی هستن!

من خیلی‌ سال میشه که اونجا نرفتم ولی‌ بعضی‌ وقتا که با ماشین روزای شنبه از کنار این شنبه بازار رّد میشم, واقعا حالم به هم میخوره!

Floh به فارسی‌ یعنی‌ شپش! من نمیدونم چرا به اینجور بازار‌ها میگن بازار شپش,  شاید هم اصلا ربطی‌ به جریان نداشته باشه  اما در مورد این بازار بخصوص, باید بگم که واقعا اسم مناسبیه و آدمای شیپیشوی زیادی اونجا  روزهای شنبه, در رفت و آمد هستن!

قدمت این شنبه بازار وین به قرن هیجدهم میرسه و فراز و نشیب‌های زیادی داشته, که من متاسفانه نه از فراز هاش و نه از نشیبهاش اطلاعی دارم, دوستانی که تشنه اطلاعات هستن می‌تونن  با رجوع به ویکیپدیا هر جور اطلاعاتی‌ در مورد بازار شیپیشو‌ها بخوان, پیدا کنن!

دومین بازار بزرگی‌ که میخوام بهتون معرفی‌ کنم,  فقط روزهای یکشنبه از ۶ صبح تا ۱ بعد از ظهر برگزار میشه, خیلی‌ تر و تمیز تر از  بازار قبلیه, فقط اشکالش اینه که خیلی‌ دوره, یعنی‌ که آخر منطقه ۲۲ و در اصل خارج از وین قرار گرفته, بهش میگن Autokinoflohmarkt و همونجوری که از اسمش پیداست در محل سینمای تابستانی و روباز وینی‌ها برگزار میشود, این سینما در مرز وین و Groß Enzersdorf قرار گرفته!

با وجود دور بودن این فلومارکت, باید به عرضتون برسونم که به یکبار دیدنش می‌ارزه, اینجا معمولا اجناس نو زیادی هم از جمله, لباس, وسائل برقی, وسائل ماشین……هم میفروشن و کافه رستوران بزرگی‌ هم داره که میتونین در صورت احتیاج برای خوردن غذا و نوشابه از آن دیدن کنین!

آدرسش هست:

Autokinostrasse 2

2301 Groß Enzeersdorf

همونطوری که ملاحظهٔ میفرمایید, آدرسشم دیگه وین نیست اما مرز وینه, با اتوبوس هم میشه رفت که من توصیه نمیکنم, چونکه خیلی‌ طول میکشه و اونقدر هم جای با ارزشی نیست که شما عزیزان, اینقدر متحمّل زحمت بشین که برین اونجا جنسای دست دوم و دزدی رو ببینین!

اینم یک نقشه که من مطمئنم بعد از دیدن این نقشه اگر حدودا هم میدونستین کجاست, دیگه بعدش نمیدونین, من با وجودی که چندین بار اونجا بودم وقتی‌ این نقشه رو دیدم, مطمئن نیستم که این همونجاییه که من رفتم! اما خوب دیگه مال سایت همین فلومارکته!

و حالا میرسیم به فلومارکتی که من هروقت خانواده اجازه بدن و خودم هم تو مود ۲-۳ ساعت وقتمو بی‌خودی تلف کردن باشم میرم, این بازار هم شنبه‌ها و هم یکشنبه‌ها برقراره!

متاسفانه این بازار هم در مرز وین و Schewechat برگزار میشه و در محوطه ابجو سازی شرکت معروف Schwechater Bier!

خیابون Simmeringer Hauptstrasse رو باید تا آخر برین, وین که تموم شد, تا وارد Schwechat شدین, سر اولین چراغ راهنمایی, میپیچین دست راست, فلومارکت رو دست راستتون می‌بینید!

در این بازار هم همه چی‌ میفروشن, کامپیوتر,وسائل موزیک,اسباب بازی, شیر آب,ماشین لباششویی,سبزیجات, تلفونهای همراه دست دوم (که هم دزدی و هم آشغالند!) و خیلی‌ چیزی دیگه!

من فقط میرم برای تماشا و تا حالا غیر از اسباب بازی برای دخترام اونم نو و آکبند, هیچی‌ از اونجا نخریدم, هر دفم که برگشتم, از خانومم دعوا شنیدم اما بازم ولکن نیستم و میرم, تازگی ها, یاد گرفتم چیزایی‌ که می‌خرم میزارم تو ماشین, بعد از ۳-۴ روز می‌آرم خونه, دعوا کمتر میشنوم چونکه نمیگم از کجا خریدم!

آدرس دقیق این بازار هست:

Brauerei, Mautner markhof-Strasse 11

2320 Schwechat

روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۲ بعد از ظهر

فلومارکت‌های دیگری هم در وین هستند که یا کوچیکترند و یا دائمی نیستن, به همین دلیل   اشاره‌ای به آنها نمیکنم ولی‌ شما میتوانید با کلیک کردن لینک زیر از برگزاری تمام فلومارکت‌ها در وین و تمام شهر‌های اتریش, اطلاع پیدا کنید!

Flohmarkt

دوستان من در واقع میخواستم ماجرای یکشنبه بازار رفتن امروزم رو براتون تعریف کنم که کار به اینجا کشید, اون ماجرا رو در نوشته دیگری براتون تعریف می‌کنم!

در ضمن همونطور که  بالاتر هم نوشتم, من شخصاً چیزی از فلومارکت نمیخرم اما با دیدن چیز‌های مختلفی‌ که اونجا میفروشن , همیشه ایده‌های جدیدی تو کلم پیدا میشه! حالا این ایده‌ها تا حالا خوب یا بد بودن  دیگه بماند!

This Post Has 5 Comments

  1. hadi76

    salam, flohmarkt bekhater in in esmo roosh gozashatn keh ghadima to injoor bazar ha faghat lebas kohne mifrokhtan, bazi waghta in lebas ha shipishi ham tooshoon peida mishodeh va behamin jahat esmesho gozashtan flohmarkt, ageh yek search to google v ya wikipedia bokonin mitooni beh dorosti in mowzu pei bebarin

  2. admin agha

    تشکر می‌کنم از هادی عزیز که ما رو روشن کردن، در انگلیسی‌ هم به این جور بازار ها، Flea marcket گفته میشه که باز Flea هم همون معنی‌ Floh آلمانی‌ و شپش نازنین خودمون رو میده!
    پس می‌بینین که زیاد هم بیراه نگفتم! 🙂

  3. masoud

    salam v khaste nbashin, man az tarigh facebook ba in site ashna shodam, site khobie, mowafagh bashin

  4. admin agha

    سلام به شما دوست عزیز، خوشحالم از آشنایی با شما، ما خوشحال میشیم اگه انتقادات و پیشنهاداتتونو به ما منتقل کنین! هدف ما اطلاع رسانی به هموطنان عزیز ایرانی مقیم اتریش و دیگر دوستان ایرانی در تمام نقاط دنیاست! 🙂

  5. shabab

    ba salam ettelaati ke shoma tu sightetun gozashtid kheili khube omidvaram hamishe movafagh bashin man har chand vaght yekbar say mikonam sari be site shoma bezanam albatte ba ettelaati k edadin hatman ye sari be otrish khaham zad

Leave a Reply