روز مادر

دوستان میدونین که فردا روز مادره، در اروپا و امریکا دومین یک شنبه ماه می رو همه ساله، به عنوان روز مادر جشن میگیرن، در ایران هم روز تولد حضرت زهرا , که فکر کنم دیروز بود، روز مادره!

ریشه جشن گرفتن این روز به سال ۱۸۶۵ در امریکا برمیگردد که خانومی به نام Ann Maria Reeves روزی را به اسم روز دوستی مادران به منظور جمع شدن مادران و تبادل نظرات درباره مشکلات روزمره آنها با همدیگر به وجود آورد!
در یکشنبه بعد از دومین سالگرد مرگ خانوم Reeves دختر ایشان مجلس یادبودی برای مادرش گرفت و ان را روز یادبود از مادر نامید! با کوشش این خانوم در سال ۱۹۱۴ این روز در کنگرس امریکا بعنوان روز مادر به رسمیت شناخته شد!

روز مادر دراتریش، از سال ۱۹۲۴ جشن گرفته میشود!

قبل از هر چیز میخوام این توصیه رو بهتون بکنم که اگه میخواین که همسر گرامی، مادرتونو، اونم در روز مادر، به عزاتون ننشونه ، یادتون نره که گلی، شکلاتی،عطری، خلاصه یک کادویی، واسه این روز بگیرین و دست خالی خونه نرین، هر چند که چه چیزی بگیرین چه نگیرین، این روز مقدس رو شما نمیتونین به خوبی و خوشی به پایان برسونین!

البته دادن هدیه و کادو هم، راه حلی برای جلوگیری از این مشکل نیست، اما ممکنه شدت برخورد رو تا حدودی کاهش بده!

حتما میپرسین چرا، الان خیلی راحت به زبون ساده، واستون شرح میدم!
شما اگه چیزی نبرین که اصلا آدم نیستین، بویی از انسانیت نبردین، حیونام حتی احترام مادر رو نگر میدارن و شما از حیوون ها هم بی عاطفه ترین!
حالا شما میرین به قول حکم باز ها، برای رفع کتی، یه چیز میخرین، مادر گرامی , یک دستت درد نکنه ای تحویلتون میده که از صد تا فحش بد تره! همچین کادو رو میندازه گوشه آشپز خونه که شما هر بار چشمتون بهش میوفته ، از خجالت مثل لبو قرمز میشین!
حالت سوم اینه که شما میرین تمام روز میچرخین اون چیزی رو پیدا میکنین که خانومتون همیشه آرزو میکرده که داشته باشه! با هزار ذوق و شوق ، این کادو رو تقدیم همسر گرامی میکنین، خیال میکنین، میچسبه ماچتون میکنه و میگه، همسر عزیزم، خیلی منو خوشحال کردی، خیلی زحمت کشیدی…؟
نه بخدا، میدونین چی میگه ، نه واقعا نمیدونین چی از مادر گرامی میشنوین؟
الان خدمت شما عرض میکنم، هر کی هم بگه غیر از اینه، دروغ میگه!
نگاهی تو چشای شما میکنه و میگه جای این کارا،برو اخلاقتو درست کن، با این چیزا نمیتونی دل کسی رو به دست بیاری!

با همه این تعریف ها دوستان، هدیه رو بگیرین چونکه این خانومای عزیز که در مقام مادر، بهشت زیر پاشونه و از هیچ فدا کاری و گذشتی در مورد فرزندانشون دریغ نمیکنن، در مقام همسر، خداوند رل دیگیی براشون تعیین کرده! اگه نگیرین، دماری از روزگارتون در میارن، تا سال دیگه اسمتون هم اگه یادتون بره، روز مادر و گل و شکلات و عطر، یادتون نره!
من دوستان اگه استغفرولله جای خالق عالم بودم، ۳ جور انسان خلق میکردم، زن و مرد کامل نیست، من مرد و مادر و همسر خلق میکردم که ما مردای بیچاره اینقدراز یکی بودن مادر و همسر در تعجب نباشیم!
با همه این تفاسیر دوستان ، ما مردها، با روحیه ظریفی که داریم! هم عاشق مادرامون هستیم و هم همسران عزیزمونو دیوانه وار میپرستیم!

روز مادر رو به تمام مادران عالم تبریک میگم و قشنگترین شعری رو که در باره این فرشتگان روی زمین سروده شد به تمام مادران تقدیم میکنم

 

گویند مرا چو زاد مادر

پستان به دهان گرفتن آموخت

شبها بر گاهواره من

بیدار نشست و خفتن آموخت

دستم بگرفت و پا به پا برد

تا شیوه راه رفتن آموخت

یک حرف و دو حرف بر زبانم

الفاظ نهاد و گفتن آموخت

لبخند نهاد بر لب من

بر غنچه گل شکفتن آموخت

چون هستی من ز هستی اوست

تا هستم و هست دارمش دوست

و این هم اثری از استاد سخن، شیخ اجل، برای اون دسته از فرزندانی که شاید بخاطر گرفتاری و مشغلات فراوان بعضی وقتا مقام والای مادر رو فراموش میکنن و اونجوری که شایسته و بایستست، احترام مادراشون متاسفانه بطور کامل به جا نمیارن!

 

جوانى سر از رأى مادر بتافت دل دردمندش به آذر بتافت

چو بیچاره شد پیشش آورد مهد كه اى سست مهر فراموش عهد

نه در مهد نیروى حالت نبود مگس راندن از خود مجالت نبود؟

تو آنى که از یك مگس رنجه اى كه امروز سالار و سرپنجه اى

به حالى شوى باز در قعر گور كه نتوانى از خویشتن دفع مور

دگر دیده چون برفروزد چراغ چو كرم لحد خورد پیه دماغ؟

چه پوشیده چشمى ببینى كه راه نداند همى وقت رفتن ز چاه

تو گر شكر كردى كه با دیده اى وگرنه تو هم چشم پوشیده اى

 

 

Leave a Reply